donderdag 24 oktober 2013

Toverveld gaat voor fluo!


De week van 4 november tot en met 8 november gaat Toverveld voor Fluo.  
Vanaf maandag 4 november wordt er zowel bij de kleuters, als in de lagere school een stand bijgehouden wie er met fluo naar school komt.  
Heel de week worden er tijdens de lessen aandacht besteed aan het belang van fluo in het verkeer.

Als slot wordt er op vrijdag 8 november een kleine verrassingsact gehouden door de kinderen voor de ouders.  Dus ben je vrij, kom tegen half drie naar de school.  En kom kijken wie zich mag uitroepen tot 'fluoklas van 2013'.  Die dag mogen de kinderen zo fluo mogelijk naar de school komen.  
Laat de creativiteit maar los!!



 De donkere dagen komen er weer aan. Onvoldoende zichtbaarheid is in vele gevallen de oorzaak van een ongeval met kinderen. De meeste ongevallen gebeuren op weg naar school zowel 's morgens tussen acht en negen uur en na schooltijd tussen 16 en 18uur. Ook zijn kinderen kleiner van gestalte en daarom vallen ze minder op in het verkeer. Door de zichtbaarheid te vergroten kunnen we die kans aanzienlijk doen dalen. 

Dus laat je kind opvallen in het verkeer. In de dimlichten van een aanrijdende auto word je: met donkere kleren met heldere kleren met reflecterend materiaal gezien tot op gezien tot op gezien tot op 20 m 50 m 150 m



Zoals je kunt zien, is reflecteren in het verkeer geen overbodige luxe. Wil je dat je kind en jijzelf op tijd gezien worden, zodanig dat de aanrijdende automobilist nog voldoende afstand heeft om te stoppen?

Draag helder gekleurde kledij met reflecterende accessoires!

Hoe werkt zichtbaarheidmateriaal eigenlijk?

Fluorescentie werkt  overdag en in valavond.  Vooral Fluo-geel, fluo-oranje  reageren op UV-stralen van het zonlicht?

Retroreflectie werkt 's nachts.  Duizenden miniscule glasparels zorgen ervoor dat het licht van een voertuig weerkaatst wordt naar de lichtbron.   De automobilist kan 's nachts of in duistere omstandigheden al een persoon van meer dan 250m waarnemen!
Reflectoren kaatsen het best het licht dat erop valt terug, wanneer ze zich ter hoogte
van de lichtbron bevinden. Op straat betekent dit dat voetgangers en

fietsers hun reflectoren best laag dragen, ter hoogte van de lichten van de auto’s.
Hoewel het gebruik van fietsverlichting en het dragen van fluo verbeterd zijn, blijft het toch nog nodig om fietsers in de winter attent te maken op het belang van zien en gezien worden in het verkeer.

Meer info kan je vinden hier: